Skocz do zawartości

RFT GC 6131


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

20230204_213808.jpg.0a72be137c5fdb1775b986305556ebc8.jpg

 

RFT GC 6131

 

Witam i przedstawiam kolejny ze swoich skarbów, tym razem jest to sprzęt reprezentujący myśl techniczną rodem z NRD. Wyprodukowany został przez RFT pod koniec lat 80 ubiegłego wieku. Daty znalezione w środku wskazują konkretnie na rok 1988. Zachowany w bardzo dobrym stanie wizualnym. Trapiły go pewne problemy techniczne, którymi postanowiłem się zająć.

 

Za redukcję szumów w tym modelu odpowiada system DNR, nie jestem jednak pewien czy jest on kompatybilny z Dolby B. Według jednej z informacji znalezionej w internecie jest on opisywany jako "playback only", co od razu dementuję, gdyż włączenie systemu ma konkretny wpływ na zapisywany dźwięk, podbijając wysokie tony (przy odsłuchu przypomina to włączenie Dolby B). Będę wdzięczny za jakieś bardziej wiarygodne informacje na jego temat :)

 

Deck posiada dość osobliwy sposób montażu panelu przedniego - tak naprawdę można go zdemontować bez odkręcania jakichkolwiek śrubek. Panel posiada metalowe wpusty, które ciasno wchodzą w gumowe tuleje osadzone w szkielecie magnetofonu. Ponadto są tu zastosowane ciekawe prowadnice dla kasety w kieszeni, które sprawiają że przy zamykaniu jako pierwsza w komorze ląduje górna krawędź kasety, a dopiero później część dolna przy głowicach. Dodatkową i najmniej spodziewaną cechę tego modelu stanowi silnik - zastosowano tutaj bezszczotkowy silnik produkcji VEM (NRD). Szkoda tylko, że dalej nie jest już tak kolorowo - mocowanie koła pasowego oraz sam pasek (bardzo cienki) z pewnością niwelują część korzyści z zastosowania takiego silnika. Dość niecodzienną cechą jest zastosowanie tylko i wyłącznie złącz typu DIN, co wiążę się z koniecznością dostarczania odpowiednio osłabionego syngału wejściowego (przy źródłach z RCA). Niestety producent nie zadbał o odpowiednie oparcie dla tylnych złącz DIN, każde podłączenie kabla bardzo obciąża konstrukcję płyty i może w przyszłości spowodować pękanie ścieżek na płycie w tych okolicach, a nawet wyłamanie samego złącza.

 

Szkielet mechanizmu w całości wykonany z tworzywa, podobnie jak prowadnice klawiszy. Pewną niedogodnością przy demontażu jest mnogość kabelków w okolicach mechaniki, których nie można rozłączyć bez odlutowywania. Najpoważniejszą usterką była totalnie zjechana zębatka na osi koła zamachowego, która odpowiada za przekazywanie napędu do szpulki dowijania. Przy demontażu dosłownie rozpadła się w palcach. Udało mi się tu dobrać zębatkę z MK232, która poddana odpowiedniej obróbce zastąpiła oryginał. Do tego koło pasowe silnika oraz jego oś nie stanowiły już jedności... Rolka dociskowa natomiast posiadała małe pęknięcia i została z powodzeniem zastąpiona rolką od polskich konstrukcji M8xxx, M9xxx. Mechanizm w całości wyczyszczony, poddany powyższym modyfikacjom i nasmarowany wrócił na swoje miejsce. Standardowo czyszczeniu poddałem też przełączniki i potencjometry.

 

Po naprawach mechanika działa bardzo precyzyjnie. Magnetofon ładnie odtwarza i nagrywa - od kilku dni sobie go słucham. Dźwięk jak na moje ucho jest bardzo poprawny, niczego mu nie brakuje. Dodatkowo chromowane przyciski i gałki panelu przedniego po dokładnym myciu odzyskały dawny blask i całość finalnie prezentuje się znakomicie.

 

Zachęcam do obejrzenia zdjęć z operacji:

 

20230204_214427.jpg.eddc2992eb9be9189d67a8d18193394f.jpg 20230204_214441.jpg.30f825e7599b9403e860ea7993c893af.jpg 20230204_215401.jpg.9946643be33dd18ce7c592c53a810eca.jpg 20230204_215406.jpg.069b3c4833658af9e94ce4d818f9ff31.jpg 20230204_215417.jpg.54860f822e434f11ef97aab8fd526eb5.jpg 20230204_220509.jpg.89643966445ead06e18202bc07b12451.jpg 20230204_222203.jpg.a2788907ad6fd2d2526fbe094509931f.jpg

 

20230204_222223.jpg.4ff20222f200f14e596bca3d8f3c89e8.jpg 20230204_222231.jpg.cac1eee6a62ce86b606c64c206cf6e5b.jpg 20230204_223244.jpg.d6de4b9773bd74e53f3ed0ba8f52cbb1.jpg 20230204_224037.jpg.4f072c65556def289c99711cb5657af2.jpg 20230204_224652.jpg.bdd380e94ce92cfb71bc6cd925e761c1.jpg 20230204_224901.jpg.956625880d0d297514cbd5997f540179.jpg 20230205_003859.jpg.4e89ec6213265d0a07807a2ac81b5312.jpg

 

20230205_003925.jpg.60e04662793dffed06db5c6181b47022.jpg 20230205_004829.jpg.96537de60592eea0ca3ce5e8f13d9b06.jpg 20230205_004841.jpg.ec0f1f8aeb49d0717020b6fdc31f5468.jpg 20230205_011802.jpg.87562e3d640fd3f9c13194a74122ce74.jpg 20230205_155413.jpg.99fe49deab14efd1954c0689ddb1ecb8.jpg 20230205_171806.jpg.e7dc739c5221c6e79d04696f69b38ea4.jpg 20230205_173355.jpg.41bbedd538e50c4c942ac3e7e4b99139.jpg

 

20230205_174509.jpg.62fb25db28a47111419835c916831a7f.jpg 20230205_175043.jpg.934f56f0a94111202491f02d4cf3fcfe.jpg 20230205_175437.jpg.e977bd5a50bac1058455a4eb33a90068.jpg 20230205_182007.jpg.90b1e8e5fa1627f5fe69a29cfe1a0753.jpg 20230205_204840.jpg.0dd794f2ba4ea3945dd20c1dfe79f4d7.jpg 20230205_211241.jpg.d1a77d88ad5bc486fd9b822be43be262.jpg 20230205_213617.jpg.c156d47a72c1c0ce6489b8bf0816eff9.jpg

 

20230205_213625.jpg.155d922ff8f67b8422f8e94fb3e5b8a3.jpg 20230206_200706.jpg.b78b1bd7f74455b85a22a43877632094.jpg 20230206_203901.jpg.60e889bd3f5ec0936bd8b11069e0bf57.jpg 20230206_212154.jpg.ab48eadefd3f37bfff65c5ba49755eb0.jpg 20230206_220447.jpg.29b56c7aa265558e9f59b89678c26402.jpg 20230206_220519.jpg.cec447253ff533057e0ca4b559dcd991.jpg 20230206_220525.jpg.866d32ef74eb6b2e691217ec6f9323c9.jpg

 

20230207_194614.jpg.096b887168d81f625c86a1df38bf55d5.jpg 20230207_194627.jpg.5e775bd59e26c9285e64eddf36c324d1.jpg 20230207_194651.jpg.c84d1d768aff790371a549fafbd96ac1.jpg 20230207_194704.jpg.847bd45e5bce05837a6f74eee8f4e6c7.jpg 20230209_174113.jpg.9df475cf7e2ecd32997e967a8ee5fbde.jpg 20230209_174144.jpg.3dc001dffa3791468167bd19d99ab540.jpg 20230214_220455.jpg.29cda593c0227eb02647c162cf6e660d.jpg

 

20230214_220505.jpg.f4c1515f5610d44d18d4da43fb0eb6b2.jpg 20230214_220516.jpg.512d9b9d4bc472993170532757bededa.jpg 20230214_220543.jpg.b674885b4f8391406d7efdd6707b923a.jpg 20230214_232214.jpg.36cf1f4f9654f09ea93e85d5f5643888.jpg 20230214_232226.jpg.ad615ed81d8da8ab27b9f223cd911064.jpg 20230217_150924.jpg.83fd2bfc942fbde03275229a1c12b1c9.jpg 20230223_190141.jpg.cf626351899ebd394c0f762e1ca7cee9.jpg

 

20230223_190207.jpg.44d128ea4df6571819b4738bb4edae51.jpg

 

  • Super (+1 pts) 3
  • Admin
Opublikowano

Konstrukcja silnika to chyba najciekawsza cecha tego decka. Reszta jest taka w sumie średnia.

Opublikowano

Dlatego też uznałem, że warto ten silniczek zostawić dla ciekawszych zastosowań. Tutaj wylądował standardowy Mabuchi i póki co ładnie daje radę.

Aby zobaczyć więcej treści proszę zarejestrować się.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając z tej witryny, wyrażasz zgodę na nasze Warunki użytkowania Regulamin Polityka prywatności.